پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227647
ورود اتباع ايران به آمريکا ۹۰ روز تعليق شد
تاریخ انتشار : 1395/11/09 09:32:14
نمایش : 1284
«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) فرمان اجرايي بررسي سخت‌گيرانه سوابق مهاجرين به آمريکا را امضا کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بر اساس متن نهايي اين فرمان، صدور رواديد براي اتباع کشورهاي «مضر براي منافع ايالات متحده» به مدت 90 روز تعليق شده است. اين بازه زماني در پيش‌نويس فرمان 30 روز بود.

 

هرچند فهرست دقيقي از کشورهاي هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر مي‌رسد اين فرمان شامل حال اتباع دستکم هفت کشور ايران، عراق، سوريه، يمن، ليبي، سودان و سومالي باشد.

در اين فرمان به فهرست «دولت‌هاي حامي تروريسم»، کشورهايي که «تهديدي فوق‌العاده» به شمار آمده و آمريکا عليه آن‌ها وضعيت اضطراري اعلام کرده و همچنين کشورهاي حاضر در فهرست «کشورها يا مناطق مايه نگراني» وزارت امنيت داخلي قرار دارند (هفت کشور فوق‌الذکر)، اشاره شده است.

در متن همچنين از عبارت «ممانعت از ورود» استفاده شده، به اين معني که احتمالا افرادي که از قبل رواديد داشته باشند هم براي 90 روز اجازه ورود به آمريکا را نخواهند داشت.

رواديد ديپلماتيک از اين فرمان معاف شده است. ضمنا در متن فرمان از عبارت افراد «غير شهروند» اشاره شده به اين معني که افرادي که شهروند ايالات متحده نباشند. با اين حال مشخص نيست که وضعيت افرادي که تابعيت دوگانه يکي از کشورهاي هدف و يک کشور غيرآمريکايي مثل کانادا را داشته باشند، چگونه خواهد بود.

در متن، وزير خارجه مأمور شده است که پس از 30 روز، از تمام کشورها بخواهد اطلاعات مورد نظر آمريکا در مورد اتباعشان را ارائه کنند. کشورها 60 روز براي ارائه اين اطلاعات زمان خواهند داشت.

پس از اين بازه، فهرستي از کشورهايي که اين اطلاعات را ارائه نکرده‌اند، به ترامپ داده مي‌شود تا در مورد وضعيت ورود اتباع آن‌ها تصميم‌گيري کند.

ترامپ در مراسم امضاي اين فرمان که در پنتاگون برگزار شد، گفت: «دارم تمهيدات جديدي براي غربالگري ايجاد مي‌کنم تا تروريست‌هاي اسلامي راديکال را از ايالات متحده آمريکا بيرون نگه دارم.»

وي افزود: «ما نمي‌خواهيم آن‌ها اينجا باشند. مي‌خواهيم اطمينان يابيم کساني را به کشورمان نمي‌پذيريم که تهديدي براي سربازانمان هستند که در خارج از کشور مي‌جنگند. مي‌خواهيم تنها کساني را به کشورمان راه دهيم که از کشور ما حمايت کرده و عميقا عاشق مردم ما هستند.»

تعليق پذيرش پناهجو/عقب‌نشيني از ايجاد منطقه پرواز ممنوع

اين فرمان همچنين برنامه پذيرش پناهجو را هم به مدت 120 روز تعليق کرده است. همچنين آمريکا به مدت نامعلومي پذيرش پناهجو از سوريه را متوقف مي‌کند.

نکته مهم ديگر در متن اين است که بخش مربوط به ايجاد «منطقه امن» در سوريه که در متن پيش‌نويس بود، از نسخه نهايي فرمان حذف شده است.  به نظر مي‌رسد کاخ سفيد دستکم فعلا از اين اقدام صرف نظر کرده است.

ترامپ در اين مراسم فرمان اجرايي «تقويت ارتش» را هم امضا کرد، که به گفته او مجوز خريد کشتي، هواپيما و ديگر تجهيزات نظامي را فراتر از برنامه‌ريزي‌هاي قبلي، به پنتاگون مي‌دهد.

او گفت اين فرمان نيروهاي نظامي آمريکا را بازسازي کرده و توان آن‌ها براي محافظت از آمريکا را افزايش مي‌دهد. 

فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html